תכלית המכות
אברבנאל, (בהסבירו את סדר עשר המכות ואת מבנה פרשתנו):
פרעה היה חולק על משה בשלושה שורשים: משה הניח מציאות סיבה ראשונה מחויב המציאות מעצמו ופרעה הכחיש מציאותו באומרו (שמות, ד' ב') "לא ידעתי את ה'".
והשורש השני הוא, שמשה הניח שהאלוה משגיח בכל דרכי בני האדם לתת לאיש כדרכיו, ופרעה כיחש זה באומרו (שם, באותו פסוק) "מי ה'?!".
והשורש השלישי, שמשה הניח, שהאלוה המשגיח ההוא הוא אלוקי ישראלבעל הכוחות והיכולת, יכול לשנות טבעי הדברים ומחדשם בכלל ובפרט כרצונו, ופרעה יכחישו באומרו (שם, שם) "מי ה' אשר אשמע בקולו", רצונו לומר: "מה יכולת יש בו שאכנע לפניו לשמוע בקולו?!" הנה מפני זה באו המכות מכוונות לאמת שלושת השורשים האלה: לאמת מציאות האל באו שלוש מכות הראשונות; לאמת השורש השני, רצוני לומר, שיש שם אלוה משגיח ומנהיג באו שלוש המכות השניות; ואמנם השלוש מכות האחרונות באו לאמת השורש השלישי, והוא היותו יתברך יכול לשנות הדברים הטבעיים כרצונו.
פרעה כפר בשלושה יסודות חשובים באמונה. כל קבוצת מכות הוכיחה לו את אחד מהיסודות שבהן כפר:חלקי את המכות לארבע קבוצות וצייני כנגד איזו הכחשה של פרעה באו. צטטי מהפסוקים הוכחות לכך. בהצלחה רבה. יעל